Sterilisation af mænd

info Vi udfører ikke sterilisation på klinikken.

Sterilisation udføres som svangerskabsforebyggende indgreb, hvorved der fjernes ca. 1,5 cm af begge sædstrenge, således at passagen for sæd afbrydes.

Før operationen

Du skal have modtaget information om indgrebet af din praktiserende læge og sammen med din læge have underskrevet ”Anmodning om sterilisation”. Medbring den underskrevne anmodning til forundersøgelsen og husk at oplyse om evt. sygdomme og medicinforbrug.

Operationen

Operationen udføres i lokalbedøvelse i kombination med lidt afslappende og smertestillende medicin (indsprøjtning i armen). Ca. 1,5 cm af sædstrengen fjernes gennem et lille snit på hver side af pungen. Der sættes 1-2 tråde i huden ved operationens afslutning. Trådene i huden skal fjernes ca. 10 dage efter operationen, enten i Raskovs Klinik eller hos egen læge (eget valg).

Efter operationen

Sørg evt. for hjemtransport (ex. pårørende. Taxi, Falck). Det 1. døgn skal du tage det mest muligt med ro. Lokalbedøvelsen forsvinder efter 4-5 timer. Hvis der herefter er smerter/ubehag kan Panodil og Ipren (håndkøb) bruges i kombination (f.eks. 2 stk. Panodil + 2 stk. Ipren samtidig hver 6.-8. time eller ved behov.

Hvis du har hårdt fysisk arbejde, anbefales at du holder 2-3 sygedage efter operationen.

3 måneder efter operationen skal en sædprøve analyseres for at sikre, at der at der ikke længere er sædceller tilstede. Der bør anvendes anden svangerskabsforebyggende metode indtil svaret foreligger. Afhængig af din bopælsadresse foretages analysen på Rigshospitalet (www.regh.saedlab.dk), Herlev Hospital (tlf. 38686413 kl. 10-12) eller Hillerød Hospital (tlf. 48294181). Raskovs Klinik bestiller prøven i regionens laboratorieportal, men du skal selv tage kontakt på ovenst. webadresse eller tlf.nr. og aftale nærmere. Patientvejledninger m.m. findes i øvrigt på www.regionh.dk/laboratoriebetjening

Komplikationer

Der kan komme blodudtrædning i huden på pungen efter operationen. Blodudtrædning er uskadeligt og opfører sig som et blåt mærke, dvs. det forsvinder af sig selv i løbet af et par uger.

I sjældne tilfælde (ca. 5%) kan der komme blodansamling eller betændelse i såret. Hvis der kommer rødlig misfarvning, hævelse, smerter og evt. feber, skal du kontakte klinikken i åbningstiden. Udenfor åbningstid må du kontakte lægevagten eller skadestuen for at blive vurderet.

sterilisation