Helibacter Pylori - Mavesårsbakterien

Hvad er Helicobacter Pylori?

Helicobacter Pylori (i daglig tale helicobacter eller HP), er en bakterie, der har tilpasset sig de specielle forhold i mavesækken. HP kan leve uden ilt og på af trods mavesyren, da den gemmer sig under det naturlige slimlag i mavesækken, og samtidig kan fjerne den syre, der findes i nærheden.

Hvem får HP?

To trediedele af jordens befolkning har HP i mavesækken. HP er mest udbredt i de fattigste områder i verden og mindst i de velstående verdensdele som Europa og Nordamerika. Det anslås at ca. 25% af den danske befolkning har HP. Man smittes som barn, måske allerede kort efter fødslen, og har HP med sig ind i voksenalderen, hvor den kan begynde at give problemer. HP kan komme med kosten (f.eks. fjerkræ og æg), men man kan også smittes med forurenede fødevarer. Hvorfor HP giver problemer hos nogle og ikke hos andre vides ikke.

Hvilke problemer kan HP give?

Da HP med tiden kan nedbryde den normale barriere, der beskytter mavesækken mod syre, kan HP give mavakatar (betændelsesreaktion i mavesækken) og mavesår, især i tolvfingertarmen. De fleste mennesker med mavesår har HP.

Mellem 10 og 20% af alle med HP vil med tiden få mavesår eller/og mavekatar, og således vil 80-90% med HP ikke få nogen problemer, og mange mennesker ved således ikke, om de har HP i mavesækken.

Er langvarig infektion med HP farlig?

HP øger risikoen 6-8 gange for at få kræft i nedre del af mavesækken. Hos mennesker uden HP er risikoen for at få kræft i mavesækken i løbet af livet ca. 1%.

På den anden side beskytter HP infektion mod kræft i spiserøret og øvre del af mavesækken.

Hvordan kan HP påvises?

HP kan påvises i en pusteprøve eller en afføringsprøve. Begge undersøgelser kan påvises HP med ca. 90% sikkerhed.

HP kan også påvises ved en kikkertundersøgelse af mavesækken med udhentning af vævsprøver til mikroskopi. Kikkertundersøgelsen bruges især ved mistanke om mavesår og især til ældre over 50 år.

Hvordan kan HP behandles?

HP behandles med 2 slagsantibiotika sammen med et syredæmpende middel i en uge.

Kirurgisk Klinik sender dig en recept på behandlingen, hvis svaret på prøverne viser, at du har HP.

Hvordan undersøges om behandlingen har virket?

Fire uger efter antibiotikabehandlingen udføres en afføringsprøve på lægelaboratoriet. Sammen med recepten vil du modtage en blanket til dette. Når svaret foreligger kontakter Kirurgisk Klinik dig.

Hvad hvis behandlingen ikke har virket?

I nogle tilfælde er HP modstandsdygtige over de almindeligt anvendte antibiotika. I givet fald skal iværksættes en ny behandling med andre lægemidler. Du vil modtage besked fra Kirurgisk Klinik herom.

Hvad hvis afføringsprøven er positiv trods flere behandlinger?

Hvis de første to standardbehandlinger ikke har været virksomme, kan det blive nødvendigt at foretage (endnu) en kikkertundersøgelse med udhentning af bakterieprøver til laboratoriet, hvor man undersøge hvilke slags antibiotika, der er virksomme.

Hvad hvis ikke bakterierne kan udryddes?

I sjældne tilfælde er det ikke muligt at udrydde bakterierne trods alle behandlingsforsøg. Her vil man anbefale kontrol-kikkertundersøgelse hvert 2. år med henblik på eventuel udvikling af mavekatar og mavesår. I disse tilfælde skal man huske på, at i langt de fleste tilfælde vil HP ikke give anledning til nogen som helst problemer.