Spiserørskatar (reflux) og Spiserørsbrok

Spiserørskatar skyldes tilbageløb (reflux) af indhold fra mavesækken til spiserøret. Årsagen kan være en svag lukkemuskel på overgangen mellem spiserør og mavesæk (mavemunden) eller et spiserørsbrok, hvor den øverste del af mavesækken har skubbet sig lidt op gennem mellemgulvet til brysthulen.

Et spiserørsbrok som ikke giver symptomer, er ikke nødvendigvis behandlingskrævende.

Slimhinden i spiserøret tåler ikke længerevarende kontakt med maveindholdet, hvorfor der kan opstå en irritation af slimhinden (spiserørskatar) som evt. kan udvikles til egentlige syreætsninger og sårdannelse (svær spiserørskatar).

reflux 1

• Halsbrand, især efter fødeindtagelse.
  • Sure opstød
  • Smerter bag brystbenet og i øverste del af maven (kan forveksles med hjertesmerter)
  • Synkebesvær
  • Klump-i-halsen fornemmelse
  • Hæshed
  • Hoste

Undersøgelser

Kikkertundersøgelse af spiserør og mavesæk (gastroskopi) vil som regel kunne afklare om det drejer sig om reflux og/eller spiserørsbrok.

For at udelukke andre sygdomme kan det evt. være nødvendigt at supplere med andre undersøgelser f.eks. ultralydskanning og tømningsundersøgelse af mavesækken (røntgenundersøgelse).

Læs mere om kikkert undersøgelser

Gode råd

• Tab vægt hvis du er overvægtig – optimalt skal BMI være under 30
  • Stop rygning
  • Pas på med fedtrige måltider, chokolade, kaffe, pebermynte, juice og alkohol
  • Undgå forstoppelse
  • Spis og drik ikke de sidste 3 timer før sengetid
  • Undgå stramtsiddende tøj
  • Foroverbøjninger forværrer symptomerne. Gå ned i knæ i stedet
  • Hæv sengens hovedgærde 5-10 cm med klodser under benene

Medicinsk behandling

Den medicinske behandling kombineres med leverådene angivet ovenfor.

Syreneutraliserende medicin Link, Alminox, Novaluzid m.fl., alle i håndkøb) kan i lette tilfælde være tilstrækkelig behandling. Virkningen indtræder i løbet af få minutter, og holder kun i ca. ½ time. Effekten kan øges ved at kombinere med Gaviscon (mikstur eller tyggetabletter), som lægger et skumlag over maveindholdet og nedsætter tilbageløbet af syre til spiserøret.

Har man mere udtalte symptomer er det nødvendigt, at anvende syreblokkerende medicin som virker ved at nedsætte mængden af mavesyre. Der findes forskellige præparater (Lanzoprazol, Pantoprazol, Omeprazol), som alle er effektive ved reflux. Effekten afhænger af dosis. Stofferne er meget sikre med kun få og sjældne bivirkninger selv ved langvarig behandling, og er derfor velegnede til langtidsbehandling.

Kirurgisk behandling

I de fleste tilfælde vil medicinsk behandling medføre mærkbar bedring og ofte også symptomfrihed. Hos patienter med svære kroniske symptomer kan operation blive nødvendig. Operationen udføres som kikkertoperation, hvor man forstærker lukkemekanismen mellem spiserør og mavesæk. Man udskrives almindeligvis dagen efter indgrebet, og de fleste kan genoptage almindelige aktiviteter i løbet af få dage. For at opnå effekt af operationen skal BMI være under 30.

Sygdomsforløbet

Reflux er ofte en livslang tilstand, hvor symptomerne kan variere meget. De fleste har kortere eller længere perioder med få eller ingen symptomer. De sværest ramte patienter må konstant være i højdosis syreblokkerende behandling. Medicinen dæmper eller fjerner symptomerne, men helbreder ikke tilstanden. Eneste mulighed for helbredelse er operation.

Komplikationer til sygdommen

Langvarig sårdannelse og arvæv kan medføre udvikling af forsnævring i spiserøret. Symptomet er synkebesvær. Lettere tilfælde af spiserørsforsnævring behandles med øget dosis syreblokerende behandling. I sværere tilfælde kan det være nødvendigt at foretage en ballonudvidelse af spiserøret med en ballon nedført via kikkertudstyret. Behandlingen foregår ambulant.

Mangeårig reflux kan medføre en ændring af cellerne i den nedre del af spiserøret. Tilstanden (Barrets oesophagus) påvises ved vævsprøver taget fra slimhinden nederst i spiserøret. Barrets oesophagus kan være forbundet med en lille øget risiko for udvikling af ondartede celleforandringer. For at have kontrol med dette skal tilstanden derfor overvåges med ambulante gastroskopikontroller.

Kontrol af reflukssydommen

Ved ukompliceret lettere spiserørskatar er det ikke nødvendigt med gentagne kikkertundersøgelser. Du skal med mellemrum tale med din praktiserende læge om dine symptomer.

Ved forekomst af svær spiserørskatar eller komplikationer til reflux (sårdannelse, forsnævring, celleforandringer) aftales et passende kontrolprogram, som passer til netop dit tilfælde.

reflux 2

Figuren viser et spiserørsbrok (hiatal hernia), hvor den øverste del af mavesækken har skubbet sig op over mellemgulvet (diaphragma) op i brysthulen.