Operation i og omkring endetarmsåbning (fjernelse af marisk)

Operation i eller omkring endetarmsåbningen foretages oftest med henblik på at fjerne større hæmorroider, løs hud (marisker), bylder, fistler eller vorter.

Før operation

Man kan med fordel smøre lokalbedøvende EMLA creme (håndkøb fra apoteket) omkring endetarmen 1-2 timer før operationen. Det vil minimere ubehaget ved stikket med lokalbedøvelse. Man vil som regel selv kunne køre hjem selv efter operationen.

Operation

Operationen udføres i lokalbedøvelse, som anlægges via et stik i selve hæmorroiderne eller i omgivelserne til endetarmsåbningen.

Efter operationen

De første 2-3 dage kan der være smerter, ømhed, svie og sparsom blødning. Brug Panodil og Ipren (evt. 2 stk. panodil + 2 stk. Ipren samtidig - kan gentages 3-4 gange daglig). Både panodil og Ipren fås i håndkøb.

Afføringen må ikke være hård. Toiletbesøg skal kunne foregå uden anstrengelse, hvorfor man med fordel kan anvende lette afføringsmidler (Laktulose mixtur, Magnesia tabletter eller movicol pulver (ligeledes håndkøb).

Operationssårene rengøres bedst ved at skylle med en håndbruser to gange daglig (og evt. efter toiletbesøg) indtil operationsområdet er smertefrit. Der skal ikke fjernes sting.

Efter større operationer kan sygemelding være nødvendig i 3-5 dage.

Man vil som regel selv kunne køre hjem selv efter operationen.

Komplikationer

Smerter og sivblødning er almindeligt i de første døgn. Infektioner er meget sjældne.

Søg læge: Ved vedvarende frisk blødning i mere end 24 timer, eller tegn på betændelse (feber, mange smerter og hævelse) skal kirurgen, vagtlægen eller skadestuen kontaktes.